مراحل و مراجع دادرسی مالیاتی

مراجع دادرسی مالیاتی

دادرسی مالیاتی چیست؟

افراد حقوقی و حقیقی در زمان مشخصی باید اظهارنامه مالیاتی خود را برای اداره مالیات ارسال کنند. ماموران مالیاتی ممکن است این اظهارنامه را بپذیرند یا رد کنند. در صورتی که ماموران مالیاتی این اظهارنامه را بپذیرند مقدار مالیاتی که در اظهارنامه ذکر شده پرداخت می‌شود و در زمانی که اظهارنامه مالیاتی رد شود، ماموران مالیاتی مقدار دیگری را به عنوان مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر می‌گیرند. به رفع اختلافات میان مودی و اداره مالیات یا پروسه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی دادرسی مالیاتی گفته می‌شود. در صورتی که اعتراضی داشته‌باشید باید به مراجع دادرسی مالیاتی اعتراض کنید. اما سوالی که پیش می‌آید این است که مراجع دادرسی مالیاتی کجاست و مراحل آن چیست؟ البته این موضوع را در نظر بگیرید که بر اساس قوانین مالیاتی کشور افراد تا حداکثر 30 روز پس از دریافت برگه تشخیص مالیاتی فرصت دارند تا اعتراض خود را ثبت نمایند.

به این موضوع توجه کنید که حتما باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنید؛ زیرا عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی به عنوان جرایم مالیاتی شناخته‌می‌شود. برای اطلاعات بیشتر وبلاگ جریمه مالیاتی چیست را مطالعه کنید.

با روشنگران کاسپین همراه باشید تا با مراجع دادرسی مالیاتی آشنا شوید.

فهرست:

  1. مراجع دادرسی مالیاتی کجاست؟ مراحل آن چیست؟
  2. رسیدگی به امور مالیاتی توسط چه کسی صورت می‌گیرد؟
  3. چکیده

مراجع دادرسی مالیاتی کجاست؟ مراحل آن چیست؟

در دادرسی مالیاتی باتوجه به مراحل قانونی آن باید به مراجع مختلفی مراجعه نمود. مراجع دادرسی مالیاتی به ترتیب عبارتند از:

  1. رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه
  2. هیات حل اختلاف مالیاتی
  3. شورای عالی مالیاتی
  4. هیئت سه نفره وزارت اقتصاد و دارایی
  5. دیوان عدالت اداری

مرحله‌ی اول به صورت الکترونیکی است و برای اعتراض باید به رئیس امور مالیاتی مراجعه کرد. اگر اعتراض مودی پذیرفته‌نشد، پرونده به هیئت‌های حل اختلاف(بدوی و تجدیدنظر) ارجاع داده‌می‌شود. اگر اختلاف پرونده در هیئت‌های حل اختلاف حل نشد، مودی می‌تواند به شورای عالی مالیاتی اعتراض کند. البته باید توجه داشته‌باشید که اعتراض در شورای عالی مالیاتی دارای شرایط و مقررات خاصی است. بازهم اگر مشکل حل نشد، مودی می‌تواند شکایت خود را به هیئت سه نفری که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود ببرد.

در نهایت اگر مشکل حل نشد می‌تواند از اداره امورمالیاتی در دیوان عدالت اداری شکایت کند. البته در این صورت پرونده جنبه‌ی حقوقی قضایی پیدا می‌کند و باید برای رسیدگی به پرونده از وکیل دادگستری کمک بگیرد.

اکنون که مراجع دادرسی مالیاتی را شناختیم این سوال برای ما پیش می‌آید که چه کسی می‌تواند به این امور رسیدگی کند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

رسیدگی به امور مالیاتی توسط چه کسی صورت می‌گیرد؟

دادرسی مالیاتی فرآیندی است که هم توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و هم توسط مشاوران مالیاتی صورت می‌گیرد. دادرسی مالیاتی از جمله خدماتی است که توسط مشاور مالیاتی انجام می‌شود و آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا میزان مالیات پرداختی را کاهش دهند.

شخصی که رسیدگی به دادرسی مالیاتی را انجام می‌دهد باید از قوانین و بخشنامه‌های جدید مطلع باشد و تجربه‌ی کافی در این زمینه را داشته‌باشد؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که از مشاوران مالیاتی کمک بگیرید. مشاور مالیاتی شانس شما را در موفقیت در دادرسی مالیاتی افزایش می‌دهد و مالیات تعیین شده را تا حد امکان کاهش می‌دهد. البته مشاور مالیاتی از نظر قانونی به درجه وکالت نیازی ندارد و با دریافت وکالت‌نامه می‌تواند به امور دادرسی مالیاتی رسیدگی کند. برخی از مهارت‌های ضروری مشاور مالیاتی علاوه بر آشنایی با مراجع دادرسی مالیاتی عبارتند از:

  1. توانایی تهیه و تنظیم دادرسی مالیاتی
  2. اطلاع از شیوه‌های اعتراض مالیاتی
  3. توانایی محاسبه و پرداخت مالیات مستقیم و غیرمستقیم
  4. توانایی تحریر انواع لایحه قانونی
  5. توانایی پیشگیری از تخلفات مالیاتی

در صورتی که رسیدگی به دادرسی مالیاتی به درستی صورت بگیرد باعث کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از پرداخت مالیات اضافی می‌شود که این امر در حفظ سرمایه کسب‌وکارها از اهمیت بالایی برخوردار است. درنتیجه هزینه برای مشاور مالیاتی نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد بلاگ هزینه مشاور مالیاتی را مطالعه کنید.

چکیده

همانطور که دیدید مراجع دادرسی مالیاتی با توجه به مراحل آن متفاوت است و پنج مرحله ترتیبی دارد. برای موفقیت در دادرسی امور مالیاتی مهم است که رسیدگی به آن را به چه کسی بسپرید. پیشنهاد ما این است که از مشاور مالیاتی کمک بگیرید تا بتوانید میزان مالیات خود را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *