اظهارنامه مالیاتی و نحوه پر کردن آن

اظهارنامه مالیاتی و نحوه پر کردن آن

اظهارنامه مالیاتی جزو موارد مالیاتی به شمار میرود که برای هر فرد و شرکتی الزامی است و از اهمیت بالایی برخوردار است.اظهار نامه مالیاتی کاربرد های بسیار زیادی دارد مثلا اگر بخواهید درخواست تاییدیه مالیاتی خود را ارسال کنید نیاز به اظهارنامه مالیاتی دارید.در واقع هر شرکتی باید اطلاعات درآمد و معافیت های مالیاتی به علاوه هزینه ها را در اختیار سازمان امور مالیاتی بدهد.به این شکل مالیات هر کسب و کاری تعیین میشود. ماموران مالیاتی ممکن است این اظهارنامه را بپذیرند یا رد کنند. در صورتی که ماموران مالیاتی این اظهارنامه را بپذیرند مقدار مالیاتی که در اظهارنامه ذکر شده پرداخت می‌شود و در زمانی که اظهارنامه مالیاتی رد شود، ماموران مالیاتی مقدار دیگری را به عنوان مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر می‌گیرند. داشتن یک مشاور یا وکیل مالیاتی میتواند کمک بسیار زیادی در مدیریت مالیات پرداختی کند.

با روشنگران کاسپین همراه باشید تا با اظهارنامه مالیاتی بیشتر اشنا شوید.

فهرست:

  1. اظهارنامه مالیاتی و انواع آن
  2. نحوه پرکردن اظهارنامه مالیاتی
  3. اظهارنامه مالیاتی را چگونه ارسال کنیم؟
  4. چکیده

اظهارنامه مالیاتی و انواع آن

خاب همانطور  که قبلا هم اشاره کردیم  اظهار نامه مالیاتی فرمی حاوی اطلاعات مربوط به درآمد، هزینه ها، و معافیت های مالیاتی فرد یا کسب و کار است.اما اظهار نامه مالیاتی انواع مختلفی دارد.انواع اظهارنامه مالیاتی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی:اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی برای اشخاص حقیقی که مشمول پرداخت مالیات هستند، استفاده می شود.افراد شاغل ،افراد صاحب کسب و کار،افراد دارای درآمد از اجاره،افراد دارای درآمد از سرمایه گذاری

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی:اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی برای اشخاص حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند، استفاده می شود. اشخاص حقوقی مشمول مالیات عبارتند از شرکت های سهامی عام،شرکت های سهامی خاص،شرکت های تعاونی و موسسات غیرتجاری

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی انواع مختلفی دارد که هر یک برای گروه خاصی از اشخاص طراحی شده است. برخی از انواع اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی عبارتند از:

  • اظهارنامه مالیاتی عملکرد سالانه اشخاص حقیقی و حقوقی: این اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات بر درآمد عملکرد استفاده می شود.
  • اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده: این اظهارنامه برای اشخاص حقیقی حقوقی مشمول مالیات بر ارزش افزوده استفاده می شود.
  • اظهارنامه مالیاتی حقوق: این اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات بر درآمد حقوق استفاده می شود.
  • اظهارنامه مالیاتی املاک و مستغلات: این اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات بر درآمد املاک و مستغلات استفاده می شود.

نحوه پرکردن اظهارنامه مالیاتی

در اینجا مراحل پر کردن اظهارنامه مالیاتی آورده شده است:

  1. ابتدا یک فرم اظهارنامه مالیاتی مناسب را انتخاب کنید
  2. حالا اطلاعات هویتی مثل نام و نام خوانوادگی،شماره ملی،کد پستی و همجنین اطلاعات کسب و کار خود را وارد کنید.
  3. سپس اطلاعات در آمدی مثل منبع درآمد،میزان درامد و انواع در آمد را پرکنید.
  4. یکسری اطلاعات هزینه ای برای منبع و انواع و میزان هزینه ها وارد کنید.
  5. اگر از معافیت های مالیاتی برای خود و یا کسب و کارتان برخوردار هستید حتما آن ها را هم در فرم وارد کنید.
  6. در اخر هم فرم را امضاء کنید.

در هنگام پر کردن اظهارنامه مالیاتی، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • از صحت اطلاعات وارد شده در فرم اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت عدم اطمینان از نحوه پر کردن فرم، از یک مشاور مالیاتی کمک بگیرید.
  • فرم را در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید.
  • حتما دفترچه راهنمای اظهار نامه مالیاتی را مطالعه کنید
  • به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید تا اطلاعات لازم را کسب کنید
  • یک وکیل مالیاتی میتواند مشاوره خوبی به شما در زمینه پر کردن و دیگر موارد اظهارنامه مالیاتی بدهد.

اظهارنامه مالیاتی را چگونه ارسال کنیم؟

برای این کار دو راه پیش روی شماست.شما میتوانید به حضوری و یا الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید.اگر تصمیم دارید به صورت حضوری مراجعه کنید حتما باید فرم را تکمیل کنید و به یکی از اداره های مالیاتی استان خود مراجعه کنید.اگر هم قصد دارید به صورت مجازی این کار را انجام بدید باید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و اظهارنامه مالیاتی را به صورت آنلاین تکمیل کنید.

چکیده

همونطور که مشاهده کردید با اظهار نامه مالیاتی و نحوه پرکردن آن آشنا شدیم.همچنین به نحوه ارسال آن هم پرداختیم به یاد داشته باشید که حتما در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنید؛ زیرا عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی به عنوان جرایم مالیاتی شناخته‌می‌شود. برای اطلاعات بیشتر وبلاگ جریمه مالیاتی چیست را مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *