جریمه مالیاتی چیست؟ + انواع آن

جرایم مالیاتی

از جمله وظایف هر مودی مالیاتی، انجام تکالیف و پرداخت قانونی مالیات مربوطه در زمان مناسب و به مبلغ صحیح است. اگر این وظیفه به درستی انجام نشود، شخص مودی اعم از شرکت‌ها و صاحبان هر شغلی باید جریمه مالیاتی خود را پرداخت کنند که با توجه به نوع خلاف، شرایط متفاوتی دارد.

برای مثال برخی از این جرایم را میتوان بخشید و بخشی دیگر باید مبلغی را پرداخت کنند.

در ادامه این مطلب با روشنگران کاسپین همراه باشید تا در مورد جرایم مالیاتی صحبت کنیم.

انواع جرایم مالیاتی

از آنجایی که جریمه مالیاتی تاثیر به سزایی در کسب و کار افراد دارد، باید به این نکات توجه کرد. عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی، پنهان کاری در درآمد و هزینه‌های غیر واقعی و مواردی مانند اینها، غیر قابل بخشش میباشند و گاهی اوقات صاحبان این کسب و کارها باید مبلغ بیشتری را نیز پرداخت کنند.

سایر جرایم مالیاتی که به دلیل عدم انجام تکالیف قانونی مانند عدم ارسال لیست حقوق، عدم پرداخا مالیات حقوق و … جزو جرایم قابل بخشش هستند.

بخشودگی جرائم مالیاتی میتواند برای خیلی از جرائم اتفاق بیفتد.

برخی از جرم‌های مالیاتی:

  • عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد
  • عدم ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارث

عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد

یکی از تکالیفی که مودیان باید انجام بدهند، ارسال اظهارنامه مالیاتی خود در زمان مشخص است. به طور مثال، شرکت‌ها طبق ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم حداکثر ظرف 4 ماه پس از پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند و طبق ماده 100 همین قانون، این فرصت برای اشخاص حقیقی حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد است.

اشخصاص حقوقی در صورت عدم پرداخت، جریمه مالیاتی معادل 30% مالیات متعلق بر اساس ماده 192 قانون مالیات‌های مستقیم لحاظ خواهد شد و این جریمه قابل بخشش نیست و گاها ممکن است مبلغ بیشتر هم شود.

عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی بر ارزش افزوده

اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده

مودیانی که مکلف به ارسال اظهارنامه مالیاتی بر ارزش افزوده هستند باید برای هر فصل خود، اظهارنامه ای حاوی خرید، فروش و مبلغ ارزش افزوده شده تهیه کنند و حداکثر تا 15 روز پس از پایان فصل، اظهارنامه را به سازمان مالیات ارسال کنند. البته طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید، این فرصت تا پایان ماه بعد از هر فصل است و در صورت عدم ارسال، فرد به جریمه مالیاتی محکوم میشود و مودی مشول پرداخت جریمه 50% مالیات متعلق طبق ماده 22 قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

شما برای تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

جریمه عدم ارسال نامه ارث

وقتی فردی فوت میکند، وراث آن فرد باید لیست دارایی‌های آن فرد را طی اظهارنامهه‌ای ظرف یکسال پس از فوت، به سازمان مالیاتی ارسال کنند و اگر طی مدت مشخص شده این تکلیف انجام نشود، سازمان امور مالیاتی هیچکدام از هزینه های کفن و دفن را نمیپذیرد.

نکته ای که وجود دارد، عدم ارسال اظهارنامه مالیات بر ارث، هیچگونه جریمه مالیاتی ندارد.

شاید دوست داشته باشید بخوانید: دفاع مالیاتی 

جمع بندی

اگرچه موارد و جرائم مالیاتی بسیار زیاد هستند، اما ما در این مقاله سعی کردیم به 3 مورد از آنها اشاره کنیم. شما برای دریافت مشاوره و یا پرسیدن هرگونه سوال در مورد مالیات و… میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *