تاخیر خوردن اجرای قانون پایانه های مالیاتی

تاخیر خوردن اجرای قانون پایانه های مالیاتی

سید محسن خوانساریان، دادستان انتظامی امور مالیاتی کشور، در گفت‌وگویی با خبرنگار مهر، اظهار کرد: قانون پایانه های مالیاتی و فروشگاهی هنوز به طور کامل اجرا نشده است و دغدغه اصلی همه این است که این قانون به طور عادلانه و مناسب پیش برود تا مالیات‌ها به درستی پرداخت شود.

وی افزود: قانون پایانه‌های فروشگاهی به پرداخت مالیات به صورت شفاف و بر اساس واقعیت کمک خواهد کرد و امیدواریم که با اجرای تدریجی این قانون، تمامی مجموعه‌های اقتصادی تحت پوشش قرار گیرند.

باز پاسخ به اشاره دادستان انتظامی امور مالیاتی پیرامون ورود پیمانکاران دولتی، شرکت‌های بورسی و اشخاص حقوقی به قانون پایانه‌های فروشگاهی، خوانساریان اظهار کرد: برنامه این بود که این مجموعه‌ها در سال جاری به اجرای قانون بپردازند، اما با درخواست خودشان موضوع به تأخیر افتاده است.

درباره تبصره ۱۰۰ قانون مالیاتی، خوانساریان بیان کرد: این تبصره پیداشده جدیدی نیست، اما گسترش آن در نحوه اجرا به تناسب با افزایش داده‌ها و اطلاعات سازمان امور مالیاتی می‌باشد.

وی بیان کرد: به توجه به اطلاعات بیشتر سازمان مالیاتی، مالیات تشخیصی نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته و راست‌آزمایی‌های لازم در این زمینه آغاز شده‌اند.

خوانساریان تأکید کرد: این بدان معناست که ما قصد داریم مالیات را براساس داده‌ها و اطلاعات وارد شده به کنار هم تشخیص دهیم و عملیات مالیاتی را انجام دهیم.

به عبارتی دیگر، با استفاده از مدارک و مستندات در کنار اطلاعات وارده، مالیات را به درستی تعیین کنیم و پرداخت‌ها را براساس آن انجام دهیم.

وی ادامه داد: از زمانی که مالیات ستانی بر اساس داده‌ها و اطلاعات انجام می‌شود، ما شاهد کاهش تخلفات و همچنین رعایت عدالت هستیم.

با این حال، خوانساریان هشدار داد که اگر اطلاعات در اختیار متخلفان قرار گیرد، احتمال سوءاستفاده از آن وجود دارد.

وی بیان کرد: در دادستانی انتظامی امور مالیاتی، تلاش می‌کنیم تا با نظارت هوشمند، تخلفات را کاهش دهیم و از انحرافات جلوگیری کنیم.

او راهکار اصلی در مبارزه با تخلف را ارتقای آگاهی و هوشیاری مؤدیان عنوان کرد و افزود: اگر مؤدیان با حقوق‌های خود آشنا شوند، بهره‌برداری غیرقانونی و انحراف از قوانین را مهار خواهند کرد و تخلفات را جلوی خواهند گرفت. قانون پایانه های مالیاتی هم میتوانید یک راهکار بسیار خوب برای اینکار باشد.

به عبارتی دیگر، خوانساریان انتظار دارد که مؤدیان اقتصادی، اگر موارد تخلف را مشاهده کنند، آن را به مراجع نظارتی اعلام کنند.

شاید دوست داشته باشید بخوانید: زمانبندی اجرای قانون پایانه های فروشگاهی

درباره ارتباط مالیات ستانی با کنترل تورم، خوانساریان گفت: مالیات علاوه بر تنظیم اقتصادی، نقش مهمی در توزیع منصفانه ثروت دارد و مشکلات مربوط به تورم نیز را رفع می‌کند.

دادستان انتظامی امور مالیاتی کشور تصریح کرد: با اجرای صحیح و منصفانهٔ مالیات ستانی، توزیع بهینه‌تر ثروت صورت خواهد گرفت و مشکلات اقتصادی مرتبط با تورم نیز بهبود خواهد یافت.

شما برای مشاوره مالیاتی در قزوین یا هرشهر دیگر می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. هزینه مشاوره مالیاتی هم در اداره ما نسبت به دیگران نسبتا به صرفه تر میباشد و ما میتوانیم شما را به بهترین شکل مشاوره کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *