سامانه معاملات فصلی چیست؟ + آموزش ارسال صورت معاملات فصلی

سامانه معاملات فصلی

مفهوم سامانه معاملات فصلی چیست؟

سامانه معاملات فصلی گزارشی است که معمولاً توسط شرکت‌ها، سازمان‌ها و بسیاری از نهادها به منظور نمایش‌کاری در یک بازه زمانی خاص، مثلاً یک فصل از سال، تهیه می‌شود. گزارش فصلی شامل اطلاعات مختلفی است که نشان می‌دهد که عملکرد یک شرکت، سازمان یا نهاد، در طور یک فصل به چه صورت بوده است.

در  این سامانه خرید و فروش را، می‌توان از اطلاعاتی همچون فروش، درآمد، هزینه‌ها، سود و زیان، میزان کارایی، تعداد پروژه‌های انجام شده و اخبار مهمی که در طول فصل اتفاق افتاده‌است، استفاده کرد. همچنین می‌توان به عنوان یک ابزار کاربردی در برنامه‌‌ریزی و مدیریت استفاده شود و به مدیران کمک می‌کند تا بتوانند وضعیت شرکت را مورد بررسی قراردهند و در صورت نیاز تصمیمات مناسبی را انتخاب کنند.

صورت معاملات فصلی چیست؟

به گزارش‌کاری که غالبا یک فصل در طول فواصل سال،توسط شرکت یا سازمانی  به‌دست می‌آید را صورت معاملات‌فصلی می‌گویند. هدف کلی بررسی عملکرد و ارائه اطلاعات به سهامداران به شرکت یا سازمان طی یک دوره زمانی مشخص است.

سامانه معاملات فصلی علاوه بر ارائه اطلاعات مالی و عملکرد شرکت، به عنوان یک ابزار ارتباطی بین مدیران شرکت و سهامداران، برای توضیح روش‌ها و راهبردهایی که شرکت در دوره گزارشی دنبال کرده است و نقاط قوت و ضعف شرکت در این دوره بهره می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی: قوانین جدید ثبت فاکتور در سامانه مودیان

قوانین صورت معاملات‌ فصلی چیست؟

در این گزارش قوانین ساده و مشخص است. شما با دانستن این قوانین می‌توانید برای ارسال یا عدم ارسال گزارش صورت فصلی استفاده کنید. لازم به ذکر است، در این قانون، عدم ارسال به موقع، موجب جریمه خواهد شد.

مهلت ارسال معاملات فصلی بهار

  • مهلت ارسال در سامانه معاملات‌ فصلی بهار: 14 مرداد
  • مهلت ارسال در تابستان: 15 آبان
  • مهلت ارسال در دوره پاییز: 15 بهمن
  • مهلت ارسال در دوره زمستان: 14 اردیبهشت

مشمولین برای عدم جریمه، این زمان‌ها را به یاد داشته باشید.

موارد معافیت از صورت معاملات فصلی

طبق ماده 169 قانون مالیات‌های مسقیم، معافیت‌هایی مشخص شده که می‌توانید ز آنها استفاده‌کنید:

  • خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار
  • خرید و فروش سهام‌الشکره، حق تقدم سهام یا سهام‌الشرکه
  • سود و کارمزد و جریمه­ های بانک­ها صندوق تعاون، صندوق­های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، موسسات اعتباری غیربانکی مجاز و صندوق­های قرض­ الحسنه
  • حق عضویت اعضا مجامع حرفه‌ای، احزاب و انجمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی
  • کمک‌ها، جوایز و هدیه‌های بلاعوض
  • جرائم و خسارات، انواع عوارض و مالیات (به جز مالیات بر ارزش افزوده)، حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و…
  • حق شارژ و نگهداری ساختمان محل فعالیت و آبونمان‌های پرداختی

با مالیات حق تمبر آشنا شوید.

معافیت مالیاتی

 افراد مشمول به ارسال معاملات فصلی

با توجه به وجود مشمولان خاص در ارسال گزارش، مشمولان در این قانون باید در طول بازه زمانی تعیین‌شده، صورت معاملات را درون سامانه معاملات فصلی آپلود کنند. طبق قانون صورت معاملات‌فصلی 169، 3 گروه زیر مشمول به ارسال صورت معاملات هستند:

  • اشخاص حقوقی (شرکت‌ها)
  • اشخاص حقیقی (مشاغل) گروه اول
  • صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

روش های ارسال صورت معاملات‌ فصلی

دو روش برای ارسال  در سامانه معاملات فصلی وجود دارد که در اینجا به هردوی آن می‌پردازیم.

  1. روش Online: در این روش مودیان از قبل در سامانه الکترونیکی اعتبار‌سنجی و ثبت نام را انجام داده‌اند. در این قسمت تمامی فرم های ثبت گزارش خرید، فروش، واردات و صادرات و… با توجه به نوع اطلاعات مربوطه موجود است. لازم به ذکر است که شما یکبار مجاز به ویرایش پس از ثبت نهایی است.
  2. روش Offline:مودیان در این روش نرم افزار مربوطه را در سازمان امور‌مالیاتی دانلود کرده و پس از اجرا تا پایان ثبت گزارش‌ها بدون نیاز به اینترنت است و تنها در زمان ارسال به اینترنت نیازمند است.

نحوه ورود به سامانه صورت معاملات فصلی

افراد مودی برای ثبت اظهارنامه فصلی و ارسال آن در سامانه معاملات فصلی بایستی وارد (سامانه ۱۶۹ یا سامانه فصلی) به نشانه tax.gov.ir شده و وارد صفحه اصلی سایت عملیات الکترونیکی مالیاتی شوند.

سامانه ارسال معاملات فصلی

پس از ورود به صفحه‌اصلی سایت عملیات الکترونیک بر روی گزینه صورت معاملات‌فصلی الکترونیک کلیک‌نمایید.

منو ارسال معاملات فصلی

در این مرحله، راهنمایی‌های مرتبط با سامانه معاملات را مشاهده می‌کنید.

سپس بر روی، دکمه ( سامانه صورت معاملات ) کلیک کنید.

منو ارسال معاملات فصلی

اظلاعات لازم را در کادر مربوطه عبارت امنیتی را وارد کنید و گزینه ورود را بزنید.

تکمیل اطلاعات معاملات فصلی

بعد از پایان عملیات و وارد کردن اطلاعات وارد گزارش خرید و فروش فصلی می‌شوید.

آموزش ارسال صورت معاملات فصلی

1-  شما بعد از ورود به سامانه معاملات فصلی، گزینه‌های مربوط به گزارش خرید، فروش و…را در صفحه می‌بینید که با انتخاب هر کدام از آنها ثبت مربوط به گزارش معاملات خود را می‌توانید انجام‌دهید.

معاملات فصلی

2- در این اینجا، اطلاعات مربوط به گزارشات قبلی و اطلاعات کاربری آن در پایین صفحه قابل مشاهده است. برای ثبت یک گزارش جدید و ثبت اطلاعات معاملات خود در  سامانه معاملات فصلی باید دکمه «ایجاد» را کلیک کنید.

3- در ادامه وارد صفحه دیگری می شوید. در این مرحله می‌توانید فصل و سال را تعیین و ثبت کنید و  دکمه “ثبت و جدید” را بزنید.

4- در این مرحله وارد قسمت مربوط به فرم گزارش در سامانه معاملات‌ فصلی می شوید. که در این بخش باید اطلاعات مربوط به خرید یا فروش خود را به طور صحیح وارد و سپس تایید کنید.

آموزش ثبت هزینه ها در صورت معاملات فصلی

5- بعد از تکمیل اطلاعات، اگر دکمه ثبت را کلیک‌کنید رکورد جدید ایجاد و در جدول به نمایش در می‌آید. در این جدول یک سری فصل‌های دیگری از سالهای متناوب قبلی هستند که همه ثبت نهایی شدند و یک کد‌رهگیری روبروی هر کدام وجود دارد. در این مرحله ثبت اولیه انجام شد ولی هنوز کد رهگیری دریافت نکردیم.

ارسال پایانی معاملات‌ فصلی

در مرحله قبل ثبت‌اولیه انجام‌شد اما، هنوز کد‌رهگیری نداریم پس دوبار کلیک میکنیم تا جزئیات‌اطلاعات مثل: مبالغ ریالی، تعداد کل رکوردها و… نمایش داده شود. اگر روی نمایش جزئیات بزنیم، جزئیات گزارش فروش یا خرید را نشان می دهد. اگر روی دکمه ثبت‌نهایی بزنید، برگه ای تحت عنوان رسید اطلاعات ارسالی فروش (خرید) برای تاییدیه به ما نمایش می‌دهد.

شما با زدن دکمه تایید، کد رهگیری جدید دریافت می‌کنید و به این صورت گزارش فروش(خرید) ارسال نهایی می‌شود. با کلیک دکمه ثبت‌نهایی تکلیف قانونی صورت معاملات‌فصلی خرید و فروش ما به پایان می‌رسد.

جرایم عدم ارسال صورتحساب مالیات فصلی

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم در صورتی که این اشخاص ، فهرست معاملات خود را برای این سازمان صادر نکنند، مشمول جریمه خواهند‌شد.

جرایم گزارش خرید و فروش فصلی شامل موارد‌زیر است:

  • جریمه عدم ارسال صورت معاملات فصلی: معادل ۱% معاملات ارسال نشده
  • جریمه تاخیر در پرداخت مالیات مربوطه: معادل ۲% مالیات قابل پرداخت

سوالات متداول

  • صورت معاملات فصلی به چه نحوی باید ارسال شود ؟

می توان به صورت سی‌دی یا افلاین و یا به صورت آنلاین و از طریق الکترونیکی انجام داد.

  • آیا حقوق و دستمزد پرسنل باید در سامانه معاملات فصلی ذکر شود ؟

چون به طور مستقیم و در قانون دیگری مشمول مالیات گردیده و مالیات آن اخد شده و در لیست فهرست معاملات فصلی قرار نمیگیرد.

  • ورود به سامانه ارسال معاملات فصلی به چه صورت است؟

نحوه ورود به سایت و ارسال و ثبت صورت معاملات در آن از طریق سایت عملیات الکترونیک مالیاتی کشور امکان پذیر است.

  • در صورتی‌که سال مالی شرکت در اواسط یکی از فصول باشد ارسال اطلاعات چگونه انجام می‌پذیرد؟

چنانچه انتهای سال مالی اشخاص حقوقی در خلال یکی از فصلهای سال شمسی باشد، برای فصل شمسی مذکور دو فهرست معامله تنظیم و ارسال می‌نمایند، به شکلی که از ابتدای فصل شمسی تا پایان سال مالی یک فهرست و همچنین از ابتدای سال مالی تا پایان فصل شمسی مذکور نیز یک فهرست جداگانه تسلیم می نمایند.

  •  آیا دفاتر اسناد رسمی مکلف به اجرای دستورالعمل 169 مکرر است؟

براساس دستورالعمل اجرایی ماده 169 مکرر کلیه اشخاص حقوقی وحقیقی موضوع بند”الف “و” ب” ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم از جمله دفاتر اسناد رسمی مکلف به اجرای دستورالعمل مذکور است.

چکیده

قانونگذار با اشاره به ماده 169 قانون مالیات که کلیه مودیان مالیاتی ملزم به پرداخت مالیات هستند، طبق این قانون مودیان مالیاتی  بایستی سالانه  4 مرتبه ارسال گزارش فصلی داشته‌باشند. ارسال صورت معاملات فصلی یکی از مهم‌ترین اسناد مالی در نظام‌جمهوری‌اسلامی ایران است. سازمان امور‌مالیاتی کشور به منظور ایجاد عدالت مسئول دریافت گزارشات مالیاتی مودیان است. پس کلیه مودیان‌مالیاتی موظف به ارسال گزارش فصلی خواهند بود.

مطالب پیشنهادی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *