چه زمانی میتوانید به مالیات اعتراض کنید؟

روش های اعتراض به مالیات

 در ایران، نظام مالیاتی، بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، اداره می‌شود. این قانون، انواع مالیات‌ها، نحوه محاسبه مالیات، و نحوه وصول مالیات را تعیین کرده است. سازمان امور مالیاتی کشور برای هر شخص یا مشاغلی مالیاتی را در نظر میگیرد. روشنگران کاسپین اینجاست تا شما را با مالیات و روش های اعتراض به مالیات آشنا کند.

فهرست:

  1. روش های وصول مالیات
  2. چه زمانی میتوانید به مالیات اعتراض بزنید؟
  3. مهلت و نحوه اعتراض به مالیات
  4. چکیده

روش های وصول مالیات

وصول مستقیم:این روش یکی از روش های وصول مالیات است.بدین شکل که مستقیماً از مودیان مالیاتی، توسط سازمان امور مالیاتی کشور، وصول می‌شود.

در این روش، مالیات مودیان، بر اساس اطلاعات مندرج در اظهارنامه مالیاتی، توسط سازمان امور مالیاتی کشور، محاسبه می‌شود. سپس، سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات مودیان را از آنها مطالبه می‌کند.

روش وصول مستقیم مالیاتی، برای برخی از مالیات‌های مستقیم، مانند مالیات بر حقوق، مالیات بر املاک و مستغلات، و مالیات بر ارزش افزوده، استفاده می‌شود.

وصول غیر مستقیم:در این روش مالیات، به عنوان بخشی از قیمت کالاها یا خدمات، به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود. مصرف‌کنندگان، بدون اینکه متوجه شوند، مالیات را پرداخت می‌کنند.

وصول غیر مستقیم مالیات، برای برخی از مالیات‌های غیرمستقیم، مانند مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر واردات، و مالیات بر حق تمبر، استفاده می‌شود.

خود اظهاری مالیاتی:این روش با بقیه روش ها فرق میکند .در خوداظهاری مالیاتی، روشی است که در آن، مودیان مالیاتی، اطلاعات مربوط به درآمدها، هزینه‌ها، دارایی‌ها، و بدهی‌های خود را، به سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام می‌کنند. سازمان امور مالیاتی کشور، بر اساس اطلاعات مندرج در اظهارنامه مالیاتی، مالیات مودیان را محاسبه و مطالبه می‌کند.برای آشنایی بیشتر با اظهارنامه مالیاتی مقاله اظهارنامه مالیاتی و نحوه پر کردن” آن را بخوانید.

چه زمانی میتوانید به مالیات اعتراض کنید؟

  • هنگامی مالیاتی که برایتان تشخیص داده شده است بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی درست محاسبه نشده باشد.
  • اگر مالیات تشخصی داده شده بر اساس اشتباه محاسباتی و قلم خوردگی باشد هم میتوانید اعتراض بزنید.
  • وقتی که مالیاتی بیش از مالیات واقعی بود شما میتوانید اعتراض بزنید.
  • اگر مالیات تشخیص داده شده بر اساس اسناد و مدارک مودی محاسبه نشده باشد.

مهلت و نحوه اعتراض به مالیات

 مودیان می‌توانند اعتراض خود را به صورت کتبی یا شفاهی به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند. در صورت اعتراض کتبی، مودی باید اعتراض خود را در دو نسخه تهیه و به اداره امور مالیاتی تسلیم کند. یک نسخه از اعتراض به مودی مسترد می‌شود و نسخه دیگر در پرونده مالیاتی مودی نگهداری می‌شود.

در اعتراض شفاهی، مودی باید اعتراض خود را در حضور نماینده اداره امور مالیاتی مطرح کند. نماینده اداره امور مالیاتی باید اعتراض مودی را در صورتجلسه‌ای ثبت کند و یک نسخه از صورتجلسه را به مودی تسلیم کند.

 اداره امور مالیاتی پس از دریافت اعتراض مودی، باید ظرف سی روز به اعتراض رسیدگی کند.

در صورت رد اعتراض خود توسط اداره امور مالیاتی چه کنیم؟

مودیان، می‌توانند در صورت رد اعتراض خود توسط اداره امور مالیاتی، به هیات حل اختلاف مالیاتی اعتراض کنند.این هیات از سه نفر تشکیل شده است:نماینده سازمان امور مالیاتی کشور ، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و نماینده کانون وکلای دادگستری ایرانمهلت اعتراض به هیات حل اختلاف مالیاتی، سی روز پس از ابلاغ رای اداره امور مالیاتی است.

هیات حل اختلاف مالیاتی، موظف است ظرف سی روز به اعتراض مودی رسیدگی کند. در صورت قبول اعتراض مودی، هیات حل اختلاف مالیاتی باید مالیات تشخیص داده شده را اصلاح کند.

 در صورت رد اعتراض خود توسط هیات حل اختلاف مالیاتی چه کنیم؟

مودیان گرامی میتوانند در صورت رد شدن اعتراض خود توسط هیات حل اختلاف مالیاتی  ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ رای هیات، به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

مدارک مورد نیاز برای اعتراض به مالیات

  • برگ تشخیص مالیات
  • مدارک و مستندات مربوط به اعتراض
  • دلایل اعتراض

مودی باید برگ تشخیص مالیات را به همراه اعتراض خود به اداره امور مالیاتی یا هیات حل اختلاف مالیاتی تسلیم کند.مودی باید مدارک و مستندات مربوط به اعتراض خود را به اداره امور مالیاتی یا هیات حل اختلاف مالیاتی تسلیم کند.مودی باید دلایل اعتراض خود را به صورت کتبی یا شفاهی به اداره امور مالیاتی یا هیات حل اختلاف مالیاتی اعلام کند.

چکیده

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله روش های اعتراض به مالیات را معرفی کردیم.مودیان باید دلایل اعتراض خود را به صورت روشن و مستند ارائه کنند.در صورتی که مودی اعتراض خود را به درستی انجام دهد، می‌تواند مالیات خود را اصلاح کند و از پرداخت مالیات اضافی جلوگیری کند.برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه مودیان میتوانید مقاله سوالات متداول سامانه مودیان را بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *