مالیات بر مصرف در سال 1400

مالیات بر مصرف در سال 1400

مالیات ها در جهان به دو صورت مالیات مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی می گردند که مالیات های مستقیم شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی و مالیات های غیر مستقیم شامل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف می باشد. در واقع وضع مالیات های غیر مستقیم بستگی به فعالیت های اقتصادی افراد دارد و از قابلیت بالایی برخوردار می باشد.

مالیات بر مصرف چیست؟

مالیات بر مصرف که جزء مالیات های غیر مستقیم می باشد از خرید کالاها و خدمات دریافت میگردد و تحت عنوان مالیات بر فروش هم نامیده می شود.مالیات بر مصرف بر روی قیمت کالاهایی کشیده می شود که مصرف عمومی دارند و تولیدکنندگان کالا و خدمات جزء افرادی هستند که این مالیات را پرداخت می نمایند. و روند این مالیات به گونه ای است که هر چه میزان مصرف بالاتر باشد مالیات پرداختی برای کالاها نیز بیشتر خواهد بود.این نوع از مالیات ها به صورت غیرمستقیم بر کالاهای مصرفی و اشخاص وضع میگردد و مصرف کنندگان وظیفه پرداخت آن را بر عهده دارند و بیشتر در شهرها و کشورهای کم تر توسعه یافته و با هدف تامین مخارج دولتی رواج دارد.

مشمولین مالیات بر مصرف

به طور کلی مالیات بر مصرف مربوط به کالاهایی است که در برابر تغییرات قیمت حساسیت بالایی ندارند و بر کلاهای مصرفی همچون دخانیات، بنزین، قند و شکر، و کالاهای تجملاتی اعمال می گردد.

 

نرخ مالیات بر مصرف

معمولا مالیات بر مصرف نرخ متفاوتی بری انواع کالاها دارد و نرخ آن بر اساس اساسی بودن و لوکس بودن کالا ها تعیین می گردد. مالیات بر مصرف یک نوع سیستم مالیاتی ملی گرا محسوب می شود و پیشرفت گرا است و در واقع این روند مالیاتی به صرفه جویی پاداش می دهد و اسراف کردن را جریمه می نماید و در خیلی از کشورهای جهان اجرا می گردد.

 

تفاوت مالیات بر مصرف با مالیات بر درآمد

تفاوت مالیات بر مصرف با مالیات بر درآمد در این نکته است که مالیات بر مصرف در هنگام مصرف پول اعمال می شود و مالیات بر درآمد در هنگام کسب پول وضع می گردد که شامل مواردی از قبیلدرآمد بهره، سود سهام، سرمایه گذاری می باشد.بنابراین سیستم مالیات بر مصرف پس اندازکنندگان را تشویق و فرهنگ سرمایه گذاری را افزایش می دهد، در حالیکه مالیات بر درآمد به مصرف کنندگان پاداش می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *