حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری یکی از انواع حوزه های علوم حسابداری است و دارای کاربردهای متفاوتی می باشد. فعالیت پیمانکاران از زمان شروع اعلام مناقصات آغاز شده و تا زمان تحویل پروژه ادامه پیدا می کند و در این مراحل پیمانکاران با مسائل متفاوتی روبه رو خواهند شد که در این میان آگاهی از دانش حسابداری بسیار مهم و حیاتی می باشد و باعث افزایش درک و آگاهی پیمانکار در این مراحل شده و می تواند تمامی مراحل را به دقت پیش بینی و پیگیری نماید.

پیمانکار کیست؟

پیمانکار به فردی گفته می شود که می تواند به صورت حقیقی یا حقوقی و طی انعقاد قراردادهای متفاوت فعالیت کند و در گروه هایی از جمله ساختمان، راه و ترابر، تجهیزات کشاورزی، صنعت و معدن، کاوش های زمینی، ارتباطات، نفت و گاز به فعالت خود ادامه دهد

مهارت های مورد نیاز حسابداران پیمانکاری

این افراد برای تهیه اسناد و مدارک شرکتی در مناقصه ها، برای بررسی پیمان ها و قراردادهای منعقد شده گوناگون از نظر درآمد، هزینه ها و سود و اجرای موضوعات و مفاد قرارداد نیازمند دانش حسابداری اند. حسابداران پیمانکاری بر تمامی قوانین حاکم بر پیمان های قرارداد، مسائل حقوقی، قوانین مالی و مالیاتی، موارد ارزی، اشراف کامل دارند.

موضوعات مهم در حسابداری پیمانکاری

یکی دیگر از مهمترین موضوعات در حسابداری پیمانکاری محاسبه درصد پیشرفت کار می باشد که بایستی در آن تطابق هزینه ها با درآمدها را انجام داده و اطلاعات مهم را استخراج نمایند، که حتی امکان محاسبه آن قبل از پایان پروژه ها هم وجود دارد و نقشه راه را برای پیمانکاران مشخص نموده و آنها نشان می دهند که چه مناقصه هایی سودآور بوده و ارزش شرکت کردن در آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *