دادرسی مالیاتی ( دفاع مالیاتی )

دادرسی مالیاتی

دادرسی مالیاتی

روزانه شاهد حضور مودیان مالیاتی در ادارات امور مالیاتی هستیم که بر سر دادرسی مالیاتی(دفاع مالیاتی) از پرونده خود درگیر مراحل مختلفی هستند که به دلیل بی اطلاعی و ناآگاهی از قانون متحمل هزینه های زیادی شده و در نهایت موفق به اثبات حق و حقوق قانونی خود نبوده و ناچار به پرداخت مالیات بر خلاف فعالیت واقعی و سود به دست آمده هستند.

تمامی این مشکلات ناشی از عدم بکارگیری مشاور مالیاتی آگاه بوده که با عدم انجام یا انجام اشتباه تکالیف قانونی ، تمامی حقوق قانونی را از خود سلب میکنند.

در این مقاله قصد داریم توضیح مختصری از مراحل دادرسی مالیاتی در قزوین خدمت همراهان شرکت مشاوره مالی روشنگران کاسپین ارائه نماییم تا با آگاهی بیشتری در مراحل دادرسی مالیاتی حضور پیدا کنند .

در قانون مالیاتهای مستقیم ، موارد و موادی دیده و پیش بینی شده است که بر اساس آن حقوق دولت و مودی به صورت یکسان رعایت شود و دولت بتواند با وصول مالیات به حق ، به چرخه اقتصاد کشور کمک نماید.

مراحل دادرسی مالیاتی طبق قانون مالیاتهای مستقیم به چند مرحله تقسیم میشود که به صورت کلی در این مقاله به آن میپردازیم و در مقالات بعدی به توضیح مفصل هریک از مواد قانونی در دادرسی مالیاتی خواهیم پرداخت .

اگر برای دادرسی مالیاتی خود احتیاج به یک وکیل مالیاتی در قزوین دارید بهتر است با ویژگی های یک وکیل مناسب آشنا شوید.

ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم (حل و فصل اختلاف توسط اداره امور مالیاتی)

در مواردی که مودی نسبت به برگ تشخیص صادر شده معترض باشد میتواند ظرف مهلت 30 روز به برگ مذکور اعتراض خود را شخصا یا به وسیله وکیل مالیاتی تام الاختیار تسلیم واحد مالیاتی نماید و ظرف مدتی که بیش از 45 روز نباشد میتواند با ارائه اسناد و مدارک معتبر نسبت به توافق با ممیز کل اقدام نماید. (توضیحات بیشتر و تکمیلی در مقاله مربوطه…)

ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم (هیات حل اختلاف بدوی)

هرگاه مودی در اجرای ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم موفق به توافق و اخذ نتیجه مطلوب نشود می تواند در مرحله بعدی در اجرای ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم اعتراض خود را به هیات حل اختلاف بدوی موضوع ماده 244 اعلام نماید. (توضیحات بیشتر و تکمیلی در مقاله مربوطه…)

ماده 247 قانون مالیاتهای مستقیم (هیات حل اختلاف تجدید نظر)

آراء هيأتهاي حل اختلاف مالياتي بدوي قطعي و لازم الاجراء است. مگر اينکه ظرف مدت بيست روز از تاريخ ابلاغ رأي از طرف ماموران مالیاتی مربوطه و یا مودی مورد اعتراض کتبی قرارد گیرد. (توضیحات بیشتر و تکمیلی در مقاله مربوطه…)

ماده 251 قانون مالیاتهای مستقیم (شورای عالی مالیاتی)

اگر در جریان رسیدگي مقررات قانوني درست اجرا نشده یا موارد اعتراض به طور کامل رسیدگي نشده باشد.)نقض قانون ونقص رسیدگي(در چنین مواقعي مودی یا اداره امور مالیاتي مي تواند ظرف مهلت مقرر یک ماه به شورای عالي مالیاتي طرح شکایت و تجدید رسیدگي نماید. نحوه رسیدگي به شکایات واصله به شورای عالي مالیاتي بر اساس قوانین و مقررات موضوعه به صورت شکلي میباشد. در صورت نقض رای توسط شورای عالي مالیاتي پرونده جهت رسیدگي مجدد به هیات همعرض موضوع ماده 257 ق.م.م احاله میگردد.

 ماده 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم (هیات سه نفره منتخب وزیر)

این مرجع به عنوان یکي از طرق فوق العاده رسیدگي به شکایات از مالیات های غیر مستقیم و نیز مالیاتهای قطعي موضوع قانون مالیاتهای مستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد(مانند مواردی که به علت انقضای مهلت های اعتراض قابل طرح در مرجع دیگری نیست) است.

که طي آن به شکایت مودی دایر بر غیر عادالنه بودن مالیات که مستنداً به مدارک و دالیل کافي است، رسیدگي مي شود و طي آن وزیرامور اقتصادی و دارایي میتواند پرونده امر را به هیأتي مرکب از سه نفر(یک نفر از معاونین اداره کل امور اقتصاد و دارایي، یک نفر از اعضای جامعه مشاوران رسمي مالیاتي و یک نفر از اعضای جامعه حسابداران رسمي) به انتخاب خود جهت رسیدگي ارجاع نماید.

 

رسیدگی قضایی دیوان عدالت اداری

اصل 173 قانون اساسی: به منظور رسیدگي به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورین یا واحدها یا آیین نامه های دولتي و احقاق حقوق آنها، دیواني به نام “دیوان زیر نظر رئیس قوه قضائیه تأسیس مي گردد. عدالت اداری” حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین مي کند.

ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم (رسیدگی به اختلافات اجرایی)

در برخي مواقع اختلافات مالیاتي في مابین مودیان و ادارات امور مالیاتي پس از قطعیت مالیات و در مرحله اجراییات بروز مي نماید. که به منظور حفظ حقوق مودیان در ماده 2۱6 ق.م.م و تبصره های ۱ و 2 آن امکان طرح شکایت مودی ناشي از عملیات اجرایي نحوه اجرا و اجرا قبل از قطعیت در مورد مالیات های مستقیم و غیر قانوني بودن مطالبه مالیات های غیر مستقیم فراهم گردیده است.

حال با توجه به پیچیدگی خاصی که مراحل دادرسی مالیاتی دارد ، شرکت مشاوره مالی روشنگران کاسپین اعلام آمادگی خود را در زمینه دادرسی مالیاتی در قزوین و دفاع مالیاتی در قزوین ، اعلام میدارد و به عنوان مشاور مالیاتی در قزوین و سطح کشور در کنار شما خواهیم بود تا در سایه قانون بتوانید از حقوق قانونی خود بهره مند گردید و مالیاتی متناسب با فعالیت شغلی خود بپردازید.

 

جهت دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید …

2 دیدگاه برای “دادرسی مالیاتی ( دفاع مالیاتی )

    • روشنگران گفته:

      سلام وقت بخیر
      در صورت نیاز به مشاوره با شماره 02833331114 داخلی 108 با مشاوران با در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *