مالیات بر تراکنش های بانکی

مالیات بر تراکنش های بانکی

مالیات بر تراکنش های بانکی

مدتی است از یکی از بحث های داغ بین فعالان اقتصادی و افراد جامعه موضوع مالیات بر تراکنش های بانکی یا مالیات بر گردش حساب بانکی  می باشد که این امر بدلیل بی اطلاعی افراد و عدم آگاهی از قوانین حاکم ، باعث سردرگمی فراوان و عدم توانایی تصمیم گیری در کسب کارها شده است . در این مقاله قصد داریم به توضیحاتی در این مورد بپردازیم.

رسیدگی به پرونده تراکنش های بانکی به دو صورت انجام میپذیرد :

1- شخص حقیقی یا حقوقی که دارای پرونده مالیاتی بوده و دارای حسابهای متعددی در سیستم بانکی کشور می باشد:

طبق قانون مالیاتهای مستقیم اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به ارائه اظهارنامه عملکرد حسب مورد فعالیتشان به سازمان امور مالیاتی می باشند ، و راستای اجرای مقررات ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم و مفاد 41 آیین نامه اجرایی ماده 219 قانون مذکور، یکی از اطلاعاتی که در زمان تکمیل اظهارنامه مالیاتی مورد نیاز و ضروری بوده .

ارائه اطلاعات حسابهای بانکی تجاری شخص که مربوط به فعالیت شغلی می باشد، در زمان رسیدگی به پرونده مالیاتی سال مورد نظر حسابرسان محترم امور مالیاتی یکی از ابزاری که توسط آن به برآورد درآمد مشمول مالیات می پردازند ، گردش حسابهای بانکی شخص حقیقی یا حقوقی و صحت ارائه و ثبت تراکنش های بانکی در دفاتر می باشد .

بدین صورت که کلیه ارقام واریزی به حساب یا ماهیت درآمدی داشته اند که کنترل شود در حساب ثبت و ارائه گردیده و یا واریزی هایی که منبع درآمدی نداشته اند ، محل واریز و علت آن برای حسابرس محترم مالیاتی محرز گردد ، در صورت ارائه اطلاعات تراکنش های بانکی مطابق با درآمد ابرازی در اظهارنامه عملکرد و اثبات گردش های غیر درآمدی امثال(واریزی از شرکا) مودی متحمل مالیات اضافی نخواهد بود و پرونده روال رسیدگی به صورت معمول را طی خواهد کرد.

حال با توجه به توضیحات فوق و حساسیت سازمان امور مالیاتی بر تراکنش های بانکی ، توصیه شرکت مشاوره مالی روشنگران کاسپین به تمامی فعالان اقتصادی اعم از حقیقی و حقوقی ، به کارگیری مشاور مالیاتی با علم و آگاه به قوانین روز می باشد که بتواند در ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی با سنجیدن تمامی جوانب ، کلیه فعالیت های مودی را در اظهارنامه عملکرد ابراز نموده و در کنار قانون بتواند مالیاتی به حق و عادلانه پرداخت نماید .

برای مشاوره کلیک کنید

2- اشخاص حقیقی بدون پرونده مالیاتی در سازمان امورمالیاتی کشور

پیش از این برخی از ابزارهای پرداخت (POS) و درگاههای پرداخت فاقد پرونده مالیاتی بودند که طبق مهلت سازمان امور مالیاتی تمامی ابزارهای فوق ملزم به ثبت نام و تشکیل پرونده مالیااتی شدند که در غیر این صورت دستگاه غیرفعال تلقی میگردید.

در تاریخ 31/01/1401 کارگروه موتور ریسک در اجرای جزء اول از بند 4 مصوبات جلسه مورخ 23/09/1400 مبنی بر ” در اختیار قراردادن اصلاعات خرید/فروش با ابزار پرداخت (پوز/درگاه) به گروه رسیدگی ، اقدام به بارگزاری اطلاعات 3.054.594 نفر از اشخاص که به عنوان مودی پر رسیک شناسایی شده اند نمود .

این اطلاعات شامل سرجمع کلیه حسابهای بانکی به نام شخص دارای ابزار پرداخت بوده که پس از صدور حکم حسابرسی برای حسابرسان سازمان امور مالیاتی قابل دسترس و مشاهده میباشد که پس از ابلاغ دعوتنامه ارائه اسناد و مدارک ، مودی ملزم به ارائه مدارک درخواستی از سوی حسابرس سازمان امور مالیاتی می باشد . مراحل رسیدگی به این پرونده ها به شرح زیر می باشد :

در ابتدا حسابرس محترم با توجه به اطلاعات در دست که شامل سرجمع کلیه حسابهای به نام شخص می باشد اقدام به کنترل حسابهای اعلامی با اظهارنامه ابرازی نموده و در صورت اعلام نشدن برخی حسابهای بانکی یا برخی تراکنش های بانکی ، از مودی درخواست اسناد مدارک در جهت اثبات گردش حسابها که ماهیت درآمدی داشته یا خیر مینماید ، از دیدگاه سازمان امور مالیاتی گردش از طریق پوز یا درگاه پرداخت به منزله فعالیت شغلی بوده و با توجه به نوع فعالیت مودی و ضرایب موجود در اینتاکد اقدام به اعمال ضریب و تشخیص درآمد مشمول مالیات ( سود ) و در  نهایت وصول مالیات طبق قانون می نماید.

در این بین ممکن است مودی دارای گردش های دیگری نیز باشد که ماهیت درآمدی نداشته باشد که این مستلزم اثبات به واحد رسیدگی کننده بوده و برخی از این موارد که جنبه درآمدی نداشته و مشمول مالیات نخواهد بود به شرح ذیل است که در صورت اثبات مودی متحمل مالیات نخواهد شد .

  • تراکنش بانکی مربوط به دریافت وام و تسهیلات
  • تراکنش بانکی انتقال وجه بین حسابهای شخص یا شرکا در صورت داشتن شریک
  • واریزی یا برداشت مربوط به بستگان
  • تراکنش بانکی مربوط به خرید و فروش دارایی که مالیات مقطوع آن پرداخت شده باشد
  • تراکنش بانکی مربوط به سود سهام و سود سپرده بانکهای مجاز
  • اطلاعات مربوط به دریافت سهم الارث و سایر موارد که از دیدگاه سازمان امور مالیاتی منبع درآمدی شناسایی نمیشود و یا مالیات مقطوع آن در زمان مقرر پرداخت شده است .

با توجه به نگرانی های موجود در سطح جامعه در خصوص مالیات بر تراکنش های بانکی و عدم اطلاع و آگاهی مودیان و اقدامات اشتباه در سنوات گذشته ، جناب آقای دکتر منظور ریاست محترم کل سازمان امور مالیاتی طی نامه شماره 11913/200/د مورخ 02/03/1401 به کلیه مدیران کل امور مالیاتی :

اعلام نمودند در رسیدگی های مربوط به تراکنش های بانکی به ادعای مودی مبنی بر استفاده از حساب تجاری در برخی از موارد به عنوان فعالیت غیر شغلی ، در صورت اثبات و بررسی توسط واحد مالیاتی رسیدگی کننده ، اظهارات مودی مورد قبول واقع شود و اینکه گردش بستانکار حساب بانکی ( واریز ها ) لزوما موید درآمد و فروش مودی نبوده و راسا مبنای محاسبه مالیات قرار نگیرد.

در این مقاله سعی بر این داشتیم توضیحاتی چند از نحوه رسیدگی بر تراکنش های بانکی و مالیات بر تراکنش های بانکی به جهت آشنایی مودیان و فعالان اقتصادی ارائه نماییم تا بار نگرانی از دوش این عزیزان کاسته شود.در ادامه تاکید می گردد عدم آگاهی و اطلاع از قوانین موجود مودیان را متحمل هزینه های گزاف نموده ، و اعلام آمادگی شرکت مشاوره مالی روشنگران کاسپین را در تمامی مراحل رسیدگی و دادرسی مالیاتی اعلام میداریم .

پیشنهاد میگردد حتی الامکان از زمان درخواست ارائه اسناد مدارک در خصوص رسیدگی به تراکنش های بانکی و در طی مراحل دادرسی از مشاوری آگاه و مسلط به قانون در کنار خود استفاده نمایید تا بتوانید در چهارچوب قانون مالیاتی در حد و حدود فعالیت اقصادی خود بپردازید.

مقاله پیشنهادی که می تواند برایتان مفید باشد: تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده

مشاوران مرکز مشاوره مالی روشنگران کاسیپین ، آماده ارائه مشاوره و راهکارهای مناسب در جهت بهبود فعالیت اقتصای شما هستند.

با ما در تماس باشید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *