تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده

تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده در سال 1400

در تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده بهتر است که نکات و عوامل خاصی را مد نظر قرار بدهیم و تلاش بکنیم تا به بهترین شکل ممکن اظهارنامه ها را تکمیل کنیم تا در آینده با مشکلات خاصی مواجه نگردیم. چرا که هر گونه بی دقتی در انجام کار منجر به تعلق جرائم سنگین برای مودیان خواهد شد.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

اگر این عبارت را در موتر جستجوگر گوگل سرچ کنید با این تعریف روبه رو خواهید شد : مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

به زباه ساده تر مالیات بر ارزش افزوده یا VAT به مالیاتی گفته میشود که در طی مراحل تولید تا توزیع یک کالا بر قیمت و ارزش آن کالا افزوده میشود؛ برای مثال وقتی یک ابزار صنعتی تولید میشود تا به دست خریدار برسد ده ها خدمات روی آن صورت میپذیرد که مالیات تمامی این خدمات باید محاسبه و پرداخت شود.

انواع مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده تولیدی:  مالیات کلی بر فروش انجام میپذیرد. این نوع از انواع مالیات بر ارزش افزوده بر انواع کالاهای مصرفی و سرمایه ای اعمال می شود

مالیات بر ارزش افزوده مصرفی: این مالیات بر مبنای کالا و خدمات مصرفی اعلام مشود. در این گونه  تمام مخارج سرمایه گذاری ناخالص از پایه مالیاتی حذف خواهد شد.

مالیات بر ارزش افزوده درآمدی: این مالیات بر فروش تولید خالص کالاها اعمال میگردد. که استهلاک از پایه مالیات کسر شده و آنچه که مشمول مالیات میشود سرمایه گذاری خالص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *