مالیات بر درآمد کشاورزی چیست + قوانین

مالیات بر درآمد کشاورزی + قوانین

مالیات بر درآمد کشاورزی

مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیاتی است که به انواع فعالیت‌های کشاورزی تعلق می‌گیرد. فعالیت‌های کشاورزی به دسته فعالیت‌هایی گفته می‌شود که سبب پرورش گیاهان و حیوانات اهلی شود. مالیات کشاورزی رابطه مستقیمی با درآمد کشاورز دارد و مهم‌ترین فاکتور محاسبه مبلغ مالیات است. حتی ممکن است با کاهش درآمد شخص ،مالیات کشاورزی شامل حال فرد نشود. درحال حاضر کشاورزی در کشور ما به 4 بخش تقسیم می‌شود. در ادامه با روشنگران کاسپین همراه باشید.

  1. زراعت
  2. پرورش دام و ظیور
  3. شیلات
  4. مراتع و جنگل‌ها

که هر بخش شامل معافیت‌ها و نحوه محاسبه مالیات به خصوص خود را دارند. موردی که حائز اهمیت است که سبب معاف از مالیات می‌شود و  همه بخش‌ها را در بر می‌گیرد.

  • عدم کسب درآمد از فعالیت کشاورزی است و فعالیت برای تفریح و سرگرمی انجام شود. برای نمونه کشاورز محصول خود را به فروش نمی‌رساند و محصول را خودش مصرف می‌کند.
  • کشاورز محصول خود را به صورت عمده در بازار قرار نمی‌دهد و محصول پرورش‌داده‌شده، تحت خرید و فروش یا حتی فرآوری نشده‌باشد. اگر کشاورز محصول پرورش‌یافته به دست خود را به فروش برساند از پرداخت مالیات معاف است اما وقتی که محصول در بازار خرید و فروش شود آنگاه شامل مالیات خواهد‌شد. در نتیجه فردی که محصولات را از کشاورزان می‌خرد و به صورت عمده می‌فروشد باید مالیات پرداخت کند.
  • هم چنین کشاورزانی که در آمد سالانه کمتر از 60 میلیون تومان داشته‌باشند از پرداخت مالیات معاف هستند.

مالیات کشاورزی در بخش زراعت

در کشور ما، تعداد زیادی کشاورز در بخش زراعت فعالیت می‌کنند. این مورد باعث شده تا این بخش، شامل استثنائات در زمینه مالیات کشاورزی شود. در ادامه با فعالیت‌ها و معافیت‌ها در این بخش آشنا خواهیم شد:

مالیات کشاورزی در بخش زراعت

فعالیت های زراعتی

زراعت به معنی کاشت و برداشت محصولات در زمین زراعی در هر دو بخش فضای طبیعی و سرپوشیده است که به دو بخش مهم تقسم می‌شود.

  1. محصولات زراعی سالانه
  2. محصولان زراعی باغی دائمی

کشاورزی (کاشت و برداشت در زمین زراعی)، باغداری، نخیلات (باغات خرما) ، کاشت پنبه و توتون همگی در این بخش قرار دارند و شامل حوزه زراعت می‌شوند.

برای کسب اطلاعات درمورد استعلام بدهی مالیاتی می‌توانید از یک وکیل مالیاتی کمک بگیرید.

قوانین مالیاتی کشاورزی در بخش زراعت

در بخش زراعت به دلیل تعداد زیاد کشاورزان یک حوزه، کار دولت را سخت کرده و در برخی موارد باعث شده که از دریافت مالیات در حوزه زراعت صرف نظر کند زیرا دریافت مالیات از این تعداد افراد هزینه‌های بالایی دارد همچنین پیگیری وضعیت درآمد و شناسایی افراد، دریافت مالیات را تا حدی غیر ممکن ساخته است. دسته‌ای از افراد هم از پرداخت مالیات معاف هستند:

  • کشاورزان کم درآمد
  • زمین‌های زراعی کوچک با برداشت محصولات ناچیز

مالیات کشاورزی در بخش پرورش دام و طیور

پرورش دام و طیور، جزء حیاتی‌ترین بخش‌ها است. چرا که منشاء و منبع پروتئین مواد غذایی از دام و طیور تامین می‌شود. پرورش دام و طیور نیز بخش‌های مختلفی دارد که هر کدام روش محاسبه مالیات منحصر به فرد خود را دارد و با مالیات و فعالیت کشاورزی در رابطه پرورش حیوانات اهلی آشنا خواهیم شد.

مالیات کشاورزی در بخش پرورش دام و طیور

فعالیت های پرورش دام و طیور

منظور از پرورش دام و طیور، پرورش و محصولات به دست آمد از حیوانات اهلی است توجه داشته‌باشید که مقصود ما حیوانات زینتی نیستند. پرورش انواع دام‌های سنگین و سبک، پرندگان تخم گذاز و گوشتی، حشراتی مانند زنبور عسل و کرم ابریشم و حیوانات بارکش در این حوزه قرار می‌گیرند.

پرورش دام و طیور به 2 بخش سنتی و صنعتی دسته‌بندی می‌شود.

مهم‌ترین فعالیت‌های این حوزه عبارت‌اند از: پرورش زنبور، پرورش کرم ابریشم، دامپروری، پرورش طیور

قوانین مالیات کشاورزی پرورش دام و طیور

همان گونه که پیش‌تر گفتیم بخش پرورش دام و طیور به دو بخش سنتی و صنعتی تقسیم می‌شود.

پرورش دام به صورت سنتی از پزداخت مالیات معاف هستند زیرا معمولا این بخش در روستاها و مناطق محروم توسط عشایران و روستاییان انجام می‌شود و دارای سود بسیار کمی است و درآمد آن ناچیز خواهد بود.

اما بخش صنعتی به دلیل سود و درآمد بالا و متمرکز بودن مشمول معافیت از مالیات نمی‌شود و پرداخت مالیات واجب می‌شود. البته دریافت مالیات از بخش صنعتی پرورش دام و طیور باعث بی‌انگیزگی افراد برای فعالیت در این حوزه شده‌است که برای تشویق و ایجاد انگیزه، دولت تا حدی از دریافت مالیات چشم پوشی کرده‌است.

لازم به ذکر است که تمامی محصولات اولیه به دست امده از فعالیت پرورش دام و طیور مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند. برای نمونه اگر محصول اولیه فراوری شود مثلا لبنیات به دست امده پاستوریزه شود آنگاه شامل مالیات می‌شود ولی اگر لبنیات خام به فروش برسد شامل مالیات نخواهد بود.

مطلب پیشنهادی: مالیات بر خودرو در ایران

مالیات کشاورزی در شیلات

در شمال و جنوب کشور ، این بخش از اهمیت مهمی برخوردار است و به یکی از زمینه‌های شغلی برای افراد ساکن این منطقه تبدیل شده‌است. درآمد در این بخش موجب شده که معافیت‌ها و طرح‌هایی مالیات کشاورزی خاصی برای آن در نظر گرفته شود که در ادامه می‌بینیم:

مالیات کشاورزی در شیلات

فعالیت ها در بخش شیلات

به پرورش و نگهداری هر گونه آبزی خوراکی و زینتی پرورش شیلات گفته می‌شود. از مهم‌ترین فعالیت‌ها در بخش شیلات می‌توان به صید ماهی و آبزیان دریا و اقیانوس، پرورش ماهی و میگو و صدف، جمع آوری آبزیان مانند مرجان‌ها، جلبک‌ها و اسفنج‌ها و جمع‌آوری صدف‌های دریایی اشاره کرد.

قوانین مالیات کشاورزی بخش پرورش شیلات

همانند پرورش دام و طیور، بخش پرورش شیلات هم درآمد و سود چندانی ندارد و مالیات چشم گیری به آن تعلق پیدا نمی‌کند. شیلات نیز از بخش‌هایی هست که توسط دولت حمایت‌ می‌شود و دولت طرح‌های حمایتی برای این بخش در نظر گرفته تا موجب تشویق افراد به فعالیت در این حوزه شود. مهم‌ترین فاکتور که دولت را متقاعد کرده که مالیات را در این بخش کاهش دهد، افت سرمایه افراد است.

مالیات کشاورزی در مراتع و جنگل ها

جنگل داری نیز جزء کشاورزی محسوب می‌شود. جنگل داری به حفظ محیط زیست و تامین برخی از مواد اولیه، کمک شایانی می‌کند. پس برای دولت اهمیت زیادی دارد چرا که با حفظ محیط زیست، فعالیت‌های کشوری در عرصه محیط زیست پیشرفت چشم گیری می‌کند. از این رو مالیات کشاورزی شامل فاکتورهای به خصوص خواهد بود.

مالیات کشاورزی در مراتع و جنگل ها

فعالیت های مراتع و جنگل ها

فعالیت‌هایی مانند احداث نهالستان، پرورش و تولید چوب در این بخش قرار می‌گیرند. این فعالیت‌ها برای کسب درآمد و بیشتر جنبه اقتصادی دارد و در عین حال قدمی موثر برای حفظ محیط زیست برداشته می‌شود.

قوانین مالیات کشاورزی بخش مراتع و جنگل ها

دریافت مالیات در این بخش کمی متفاوت است؛ به این شکل که افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید هزینه‌ای با عنوان عوارض و بهره مالکانه پرداخت کنند و دیگر موضوعی به عنوان پرداخت مالیات شامل حال این افراد نمی‌شود. همچنین برای دریافت مالیات می‌توان عوارض را سالانه افزایش داد چرا که عوارض خود نوعی مالیات است.

درباره مالیات اجاره املاک بدانید!

چکیده

پیش‌تر در مورد نرخ مالیات و معافیت‌ها صحبت کردیم و متوجه شدیم که معافیت‌ها به منظور ایجاد انگیزه‌‌ و تشویق کشاورزان در نظر گرفته شده‌است. و حالا کشاورزان گرامی باید دقت کنند که تشکیل پرونده مالیاتی از واجبات است زیرا که مبالغ واریز شده به حساب آن‌ها مشمول پرداخت مالیات خواهد شد. همچنین خرید و فروش زمین زراعی‌هم مانند خرید و فروش املاک شامل مالیات خواهد بود. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد مالیات کشاورزی، می‌توانید با یک مشاور مالیاتی مشورت کنید.

1 دیدگاه برای “مالیات بر درآمد کشاورزی چیست + قوانین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *