چگونگی انجام اظهارنامه ثبت شرکت ها

اظهارنامه ثبت شرکت ها چیست؟

هر شرکتی برای انجام‌دادن فعالیت‌های قانونی خود نیاز دارد تا به ثبت برسد و یکی از مدارک ثبت، اظهارنامه است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که قانون‌گذار باید این اظهارنامه ثبت شرکت ها را فقط برای قانون‌گذار ارسال کنند و این اظهارنامه را نباید به سایر شرکت‌های تجاری ارسال کنند. اشخاصی که قصد دارند تا اظهارنامه را ثبت کنند، باید از طریق مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها این اظهارنامه را ارسال نمایند. اظهارنامه ثبت شرکت نوعی تقاضانامه و اعلامیه ثبت شرکت است، که موسسان باید همزمان با تکمیل مدارک، به اداره ثبت تقدیم کنند. سند اظهارنامه درواقع به‌معرفی کلی شخص حقوقی می‌پردازند که موسسین قصد ثبت آن را دارند و به‌همین دلیل، این سند باید حاوی اطلاعات پایه و اصلی شرکت ذکرشده، باشد. در ادامه با روشنگران کاسپین که یک شرکت دفاع مالیاتی در قزوین است، همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

دریافت اظهارنامه ثبت شرکت ها

محتوای اظهارنامه ثبت شرکت

تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت به چه صورت است؟

چگونگی انجام اظهارنامه ثبت شرکت

سوالات متداول

چکیده

دریافت اظهارنامه ثبت شرکت ها

در زمان تاسیس یک شرکت تجاری، بنا بر قانون، باید در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند و آگهی تاسیس آن برای دو روزنامه شرکت ارسال و منتشر کند. با اتمام فرآیند ثبت شرکت و انتشار آگهی تاسیس آن شرکت، یک شناسه ملی به‌آن اختصاص می‌دهند. این شناسه ملی همانند کدملی برای اشخاص حقیقی، شماره منحصره به‌فرد شرکت است. عدم ثبت شرکت، علاوه بر اینکه شرکت را با محدودیت‌های قانونی و محرومیت از مزایایی مانند وام گرفتن و تسهیلات، امکان شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌های دولتی، اخذ کارت بارگانی و حضور درمراجع  قضایی مواجه می‌سازد. بنا بر قانون2 ثبت شرکت‌ها، این شخص حقوقی را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. چرا که به‌موجب ماده قانونی مذکور، درصورت عدم ثبت شرکت،علاوه بر تعیین جزای نقدی، دادستان می‌تواند انحلال آن شرکت را از دادگاه درخواست نماید.

سامانه اظهارنامه ثبت شرکت ها

محتوای اظهارنامه ثبت شرکت ها چیست؟

این اظهارنامه باید حاوی اطلاعاتی راجع به‌ جزئیات شرکت باشد، در تنظیم این سند، باید نکات مربوطه رعایت شود. اظهارنامه اشخاص حقوقی نوعی تقاضانامه اعلامیه تاسیس و ثبت شرکت‌های سهامی است که همزمان با تقدیم سایر مدارک مربوط به ثبت شرکت، به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌گردد. این سند به معرفی کلی شرکت می‌پردازد و درنتیجه، این سند باید حاوی اطلاعات پایه و اصلی شرکت باشد.

پیشنهاد می‌شود از مقاله آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR نیز دیدن فرمایید.

تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت ها به چه صورت است؟

برای انجام این کار، باید اطلاعات مربوط  به شخص حقوقی خود را در این سند ذکر کنند. درصورتی که هر یک از اطلاعات لازم و مورد نظرذکر نشود، این سند ناقص خواهد‌ماند. در صورت این اتفاق و داشتن نقص در پرونده باعث می‌شود تا اداره ثبت شرکت پرونده را رد کند و فرایند تایید این شرکت به تاخیر بینجامد. در اظهارنامه مؤسسین باید اطلاعات مربوط به شخص حقوقی خود را در این سند ذکر نمایند و درصورتیکه هر یک از اطلاعات لازم درج نگردد، این سند ناقص خواهد بود. نقص پرونده باعت می‌شود تا اداره ثبت شرکت پرونده را رد کند و فرایند دریافت تایید این نهاد به طول بیانجامد. پس پیش از تنظیم اسناد و جمع‌آوری مدارک لازم از کارشناسان مشورت‌های لازم را دریافت کنید.

در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که تنظیم اظهارنامه ثبت به چه صورتیست:

  • ذکر نام شرکت
  • مشخصات هویتی و اطلاعات اقامتگاه موسسان شرکت
  • میزان سرمایه شرکت و تفکیک کردن سرمایه نقد و غیر نقد
  • مبلغ سهامی که موسسین متعهد به پرداخت آنها شدند.
  • آدرس مرکز اصلی شرکت و کد پستی/ اگر شرکت در ملکی اجاره‌ای واقع شده‌باشد، مالیات اجاره املاک را فراموش نکنید.
  • مشخصات مدیران مشغول در شرکت
  • مشخصات مدیرعامل شرکت باید ذکر شده‌باشد.
  • مشخصات بازرسان شرکت
  • نشانی کامل شعب و کدپستی
  • اساسنامه شرکت.

مراحل اظهارنامه ثبت شرکت

چگونگی انجام اظهارنامه ثبت شرکت ها

همانطور که قبلا گفتیم، در اظهارنامه ثبت شرکت ، موسسان آن شرکت باید اطلاعات مربوط به شخص حقوقی خود را در این سند قید کنند. این یکی از الزامات برای انجام اظهارنامه ثبت شرکت است. در صورت ناقص بودن این اطلاعات ثبت شرکت صورت نمی‌گیرد. در ادامه به مابقی الزامات و چگونگی انجام اظهارنامه ثبت شرکت ها می‌پردازیم.

مراحل اظهارنامه ثبت شرکت ها :

درگذشته مؤسسین باید پس از انجام دادن تنظیم اظهارنامه ثبت، به‌صورت حضوری به مراجع ثبت مراجعه می‌کردند و این سند را تسلیم آنها می‌کردند. درحال حاضر اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. ثبت شرکت به آسانی با مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها انجام می‌گیرد. در ادامه به روند ثبت اظهارنامه می‌پردازیم:

  • بعد از مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها، موسسین باید سربرگ تاسیس شخصیت حقوقی را انتخاب کرده و گزینه درخواست تاسیس شخصیت حقوقی را انتخاب کند. بعد از آن موظف است تا نوع شرکت موردنظر را تعیین کند.
  • متقاضی بعد از انجام این مرحله باید مشخصات و نشانی شرکت و همچنین اطلاعات هویتی خود را در این سامانه ذکر کند و به مرحله بعدی راه یابد. توجه کنید که متقاضی ثبت ، به عنوان نماینده قانونی شرکت به‌حساب می‎‌آید.
  • متقاضی برای ثبت اظهارنامه باید برای شرکت خود یک نام انتخاب کند و همچنین این موضوع را شفاف کن که در چه حیطه‌ای فعالیت می‌کنند. سپس اطلاعات مربوط به هیئت مدیره و اسامی بازرسان و سایر اطلاعات را وارد می‌کند.
  • متقاضی باید بتواند روزنامه کثیرالانتشاری را پیدا کند که بوسیله آن آگهی های شرکت را در آن منتشر کند.
  • بعد از انجام این مراحل سامانه اساسنامه‌ای را مطابق با اطلاعاتی که در سامانه وارد کرده‌اید برایتان تنظیم می‌کند و این اساسنامه قابل اصلاح در مواردی است.

در نهایت سامانه اظهارنامه ای را مطابق با اطلاعاتی که شما وارد کرده‌اید برایتان ارسال می‌کند.

سوالات متداول

حال پس از انجام این مراحل، گاها یکسری سوال برای شما درباره مراحل انجام بوجود آید.

  • آیا تمامی شرکت ها موظفند تا اظهارنامه ثبت شرکت را انجام دهند؟

این قانون شامل حال شرکت‌های سهامی(شرکت‌های سهامی خاص و سهامی عام) می‌شود. سایر شرکت های تجاری الزامی برای انجام این کار ندارند.

  • اگر موسس یک شرکت، شخص حقوقی باشد، آیا مجددا ذکر مشخصات این شخص در اظهارنامه لازم است؟

بله :در هر صورت مشخصات  کامل موسسین باید در اظهارنامه شرکت ذکر شود.

  • اظهارنامه شرکت سهامی خاص باید دربردارنده چه مواردی باشد؟

این اظهارنامه دربردارنده نام شرکت، اقامتگاه آن، موضوع فعالیت شرکت، مبلغ اولیه و تفکیک نقدی و غیرنقدی بودن آنها، تعداد سهام، میزان تعهد هریک از موسسین برای تامین سرمایه شرکت است. نکته قابل توجه این است که در هنگام انجام اظهارنامه، اظهارنامه ارزش افزوده را تکمیل نکنید.

  •  نحوه تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص به چه ترتیب است؟

این سند باید دربردارنده تعهدات مالی شرکت باشد. باید دارایی های نقدی و غیرنقدی و قیمت‌گذاری آورده‌های غیرمنقول نیز در همین سند انجام می‌گیرد.

  • چگونه از شماره ثبت شرکت استعلام بگیریم؟

درنهایت پس از انجام اظهارنامه ثبت شرکت در سامانه ثبت جامعه شرکت ها، حالا نوبت به این مرحله می‌رسدکه بسنجیم آیا استعلام شماره اظهارنامه ثبت شرکت امکان پذیر است یا نه؟

برای این کار لازم است در ابتدا وارد سایت ثبت شرکت ها شوید. پس از ورود بر روی گزینه پیگیری درخواست کلیک کنید. در این مرحله شخص باید مشخص کند نوع درخواستش چیست، و بعد از آن شمار پیگیری و شماره ملی خودش را وارد کند، فرد بعد از درج کد امنیتی، باید گزینه درخواست را انتخاب کند.

چکیده

اظهارنامه جز اسناد الزامی ثبت شرکت‌های سهامی خاص و سهامی عام است. این سند، جز اوراق بهادار و سند ثبت شرکت محسوب می‌شود و همانند شرکت‌نامه در شرکتهایی که دارای مسئولیت محدود هستند، به‌حساب می‌آیند. در این مقاله ما قصد داشتیم تا اطلاعات مهمی را راجب اظهارنامه ثبت شرکت بدهیم. لیست سهامداران شرکتی، برای اولین و آخرین بار فقط یکبار در اظهارنامه درج می‌شود. امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *