قوانین جدید ثبت فاکتور در سامانه مودیان

بررسی قانون جدید سامانه مودیان

سامانه مودیان یکی از مهم‌ترین تحولات در حوزه مالیات کشور است که با هدف شفاف‌سازی و بهبود فرآیندهای مالیاتی طراحی شده است. در این سامانه، مودیان موظف هستند صورت‌حساب‌های الکترونیکی خود را ثبت کنند و به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی قوانین جدید ثبت فاکتور در سامانه مودیان خواهیم پرداخت. با توجه به الزامی شدن قانون ثبت نام و ارسال فاکتور به سامانه مودیان از ابتدای دی ماه، مجلس قانون جدیدی را مبتنی بر تاکید این قانون تصویب کرد.

“از تاریخ یکم دی 1402 کلیه مودیان اعم از حقیقی و حقوقی ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب 27 مهر 1398 با اصلاحات و الحاقات بعدی هستند.”

مطلب پیشنهادی: زمانبندی اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

بنابراین، آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال صورتحساب برای اشخاص حقـوقی، تاریـــخ ۱ مهــرماه  و برای اشخاص حقیقی، ۱ دی ماه اعلام شده است.

کارپوشه مالیاتی چیست؟

کارپوشه به عنوان یک پل ارتباطی بین مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور است. در کارپوشه می‌توان تمامی اطلاعات مالیاتی مانند: اظهارنامه‌ مالیاتی، عوارض ارزش افزوده ثبت شده در برنامه مالی و… را مشاهده و پرونده‌ها و درخواست‌های مالی و مالیاتی را پیگیری کرد. با مراجعه به این سایت و درج نام کاربری و رمز عبور، می‌توان نسبت یه ایجاد کارپوشه اقدام شود.

چه کسانی مشمول سامانه مودیان و ارسال فاکتور هستند؟

طبق قوانین جدید منتشر شده از سازمان امور مالیاتی کشور، مشاغلی که دارای سقف درآمدی مشخص در طی دوره ای خاص باشند، ملزم  به ثبت نام هستند.

طبق ماده 5 و اعلام بخشنامه سازمان امور مالیاتی، اشخاص حقیقی که شامل تمام کسانی که فعالیت های اقتصادی دارند؛ مانند شرکت های تجاری، تولیدی، خدمتی و غیره و همچنین سایر مودیانی که شامل صاحبان املاک اجاری، دارندگان وسیله نقلیه عمومی و غیره هستند، باید تمامی فاکتورهای فروش معاملات خود را در آن ثبت کنند. برای اینکار باید در سامانه اقدام به ایجاد کارپوشه کرده و سپس فاکتور فروش را در، برای محاسبه مالیات ثبت کنند.

تغییرات ایجاد شده در قوانین ثبت فاکتور

قوانین ثبت فاکتور در سامانه مودیان به طور مداوم در حال به‌روزرسانی است. اما به طور کلی، برخی از مهم‌ترین تغییرات عبارتند از:
الزام به صدور صورت‌حساب الکترونیکی: تمامی مودیان، اعم از حقیقی و حقوقی، موظف به صدور صورت‌حساب الکترونیکی برای تمامی تراکنش‌های خود هستند.
ثبت آنی فاکتورها: فاکتورها باید بلافاصله پس از انجام معامله در سامانه مودیان ثبت شوند.
تعیین مهلت‌های قانونی برای ارسال اطلاعات: مودیان موظف هستند اطلاعات مربوط به فروش و خرید خود را در مهلت‌های زمانی مشخص به سامانه ارسال کنند.
افزایش دقت و صحت اطلاعات: اطلاعات ثبت‌شده در سامانه باید دقیق و کامل باشد تا امکان تطبیق آن‌ها با سایر اطلاعات مالیاتی وجود داشته باشد.
استفاده از امضای دیجیتال: برای تأیید صحت و اصالت فاکتورها، استفاده از امضای دیجیتال الزامی است.
تغییرات در نحوه محاسبه و پرداخت مالیات: با توجه به اطلاعات ثبت‌شده در سامانه مودیان، نحوه محاسبه و پرداخت مالیات ممکن است دچار تغییراتی شود.

نحوه استفاده از سامانه مودیان

برای استفاده از سامانه، مراحل زیر را  انجام دهید:

1. ثبت نام در سامانه مودیان: اولین گام برای استفاده از سامانه، ثبت نام در آن است. بدین منظور، باید به سایت سامانه مودیان به آدرس  مراجعه و اطلاعات مورد نیاز را درج کنید.

2. دریافت گواهی امضای الکترونیک: برای ثبت فاکتور در سامانه ، به گواهی امضای الکترونیک نیاز است. این گواهی، یک کلید امنیتی است که برای امضای الکترونیکی اسناد و مدارک بکار برده می‌شود. برای اخذ گواهی امضای الکترونیک، ملزم به مراجعه به یکی از مراکز صدور گواهی امضای الکترونیک هستید. برای دریافت امضا باید آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR را بدانید.

3. اتصال به سامانه مودیان: پس از ثبت نام و اخذ گواهی امضای الکترونیک، باید به سامانه مودیان متصل شوید. بدین منظور، باید از طریق نرم افزارهای حسابداری یا سامانه‌های آنلاین حسابداری، اقدام  اتصال به این سامانه کنید.

4.ثبت فاکتور: پس از اتصال به سامانه، می‌توانید اقدام به ثبت فاکتور کنید. برای ثبت فاکتور، باید اطلاعات مربوط به فروشنده، خریدار، کالا یا خدمات فروخته شده و مبلغ فاکتور را درج کنید.

پس از ثبت نام در سامانه مودیان، برای ورود به آن، می‌توانید به آدرس این سامانه مراجعه و با وارد کردن اطلاعات شخصی مربوط به حساب کاربری‌تان، وارذ شوید. می توانید در پنل کاربری تان، صورت‌حساب‌های خود را در هر زمانی از سال تکمیل و ارسال کنید. البته باید به این نکته توجه کنید که برای ثبت هر صورت‌حساب، فقط یک ماه زمان دارید.

مراحل ثبت یک فاکتور در سامانه مودیان

از منوی ثبت گزارش گزینه مورد نظر خود را برای ارسال صورت حساب انتخاب کنید. این گزینه ها شامل خرید، فروش، واردات، صادرات، حق العملکاری و مدیریت پیمان، اجاره، پیش فروش و عرضه به مصرف کننده نهایی هستند. بعد از انتخاب گزینه مورد نظرتان، باید فرم مربوطه را  پر کرده و روی دکمه ثبت کلیک کنید. به بیان ساده تر، مراحل زیر را طی کنید:

وارد سامانه مودیان شوید.
1. اطلاعات مربوط به فروشنده (شرکت شما) را وارد کنید.
2. اطلاعات مربوط به خریدار (شخص یا شرکت خریدار) را وارد کنید.
3. اطلاعات مربوط به کالا یا خدمات فروخته شده را وارد کنید.
4. مبلغ فاکتور را وارد کنید.
5. فاکتور را تایید کنید.

دقت کنید، هنگام ثبت فاکتور در سامانه، اطلاعات وارد شده ای مانند شماره فاکتور، تاریخ فاکتور و مبلغ فاکتور، کد کالا یا خدمات، و اطلاعات خریدار را به درستی وارد کنید. هنچنین فاکتور را باید در مهلت مقرر قانونی ثبت کنید. در صورت عدم رعایت این نکات، ممکن است فاکتور شما ثبت نشود یا با مشکلاتی مواجه شوید.

آیا فاکتور اصلاح پذیر است؟

بله اگر فاکتور را اشتباه ثبت کردید، می‌توانید آن را اصلاح کنید و مراحل زیر را انجام دهید:

وارد سامانه مودیان شوید.
فاکتور اشتباه را پیدا کنید.
گزینه «اصلاح فاکتور» را انتخاب کنید.
اطلاعات جدید را وارد کنید.
فاکتور اصلاح شده را تایید کنید.

بنابراین سامانه مودیان مالیاتی امکان اصلاح فاکتورها را در موارد اصلاح اشتباهات تایپی، اصلاح اطلاعات خریدار یا فروشنده، اصلاح اطلاعات کالا یا خدمات فروخته شده، اصلاح مبلغ فاکتور و ابطال فاکتور را دارا است.

جرایم عدم رعایت قوانین سامانه مودیان

عدم رعایت قوانین سامانه مودیان می‌تواند منجر به اعمال جرایم مالیاتی شود. بنابراین، تمامی مودیان باید به قوانین این سامانه پایبند باشند.

اگر نیازمند اطلاعات بیشتر در مورد این سامانه هستید، سوالات متداول سامانه مودیان را بخوانید.

چکیده

همانطور که در مقاله در مورد قوانین جدید ثبت فاکتور در سامانه مودیان ذکر شد، کلیه دارندگان کسب و کار کوچک و بزرگ، ملزم به ایجاد حساب کاربری و ثبت فاکتور در سامانه هستند و رعایت آن مزایایی چون سهولت در ارسال اظهارنامه و صورت حساب به سازمان را درپی خواهدداشت. بنابراین خوب است با رعایت کامل قوانین، در جهت جلوگیری از تقلب و کم اظهاری و همچنین حفظ حریم شخصی مودیان، اقدام به ثبت نام نمود و از تخلف جلوگیری کرد. همچنین طبق مصوبه‌ی جدید دولت، کلیه‌ی مودیان علاوه بر عضویت در سامانه، ملزم به تشکیل کارپوشه نیز هستند. برای اطلاعات بیشتر با شرکت مشاوره و دفاع مالیاتی کاسپین در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *