کد اقتصادی جدید یا شماره اقتصادی جدید برای مودیان مالیاتی

کد اقتصادی جدید یا شماره اقتصادی جدید برای مودیان مالیاتی

کد اقتصادی جدید یا شماره اقتصادی جدید برای مودیان مالیاتی

کد اقتصادی جدید ، به تمامی مؤدیانی که ثبت نام خود را در نظام مالیاتی تکمیل کرده باشند تخصیص داده می شود.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، از تخصیص شماره اقتصادی جدید به مودیان از اول مردادماه خبر داد و گفت: در این زمینه دستورالعملی تهیه شده و به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ گردیده است که در آن دستورالعمل، نحوه اعلام شماره اقتصادی جدید به مودیان و همچنین نحوه استفاده از شماره اقتصادی تشریح شده است.

شماره اقتصادی جدید یا کد اقتصادی جدید چیست ؟

همزمان با راه اندازی و اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، در جهت شناسایی واحد های صنفی و اشخاص حقوقی و همچنین رعایت نظم و استفاده هر چه بهتر از این سامانه ، نیاز به یک شماره واحد و منحصر به فرد برای هریک از اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد .

پیش از این اشخاص حقوقی دارایی کد اقتصادی بودند که با شماره 411 شروع میشد و دارای 12 رقم بود و همچنین اشخاص حقیقی نیز کد اقتصادی متفاوت با شماره ملی خود داشتند ، در نظام مالیاتی جدید و بنا به ضرورت استفاده از پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان ، سازمان امور مالیاتی تصمیم بر این گرفت که نسبت به تخصیص کد جدید اقدام نماید که به شرح ذیل تخصیص می یابد.

شماره اقتصادی جدید یا کد اقتصادی جدید برای اشخاص حقوقی ، همان شناسه ملی می باشد که در زمان ثبت و تاسیس شرکت توسط اداره ثبت شرکتها تخصیص داده شده می باشد و برای اشخاص حقیقی یا صاحبان مشاغل عددی می باشد که با کد ملی شخص شروع می شود و در انتهای شماره ملی 4 رقم اضافه خواهد شد .

کد مورد نظر برای اشخاص حقیقی یا صاحبان مشاغل به این دلیل دارم ارقام اضافی بعد از کد ملی می باشد ، که امکان دارد یک شخص حقیقی دارای پرونده های متعدد مالیاتی در مکانها و شغل های مختلف داشته باشد ، از این رو جهت شناسایی واحد های شغلی شماره اقتصادی جدید به این شکل ثبت شده و تخصیص داده می شود .

کد اقتصادی جدید یا شماره اقتصادی جدید را چگونه دریافت کنم ؟

با توجه به هوشمند سازی و الکترونیکی بودن مراحل ثبت نام در نظام مالیاتی ، اخذ این کد مراحل پیچیده ای ندارد و به سادگی با مراجعه به صفحه پیش ثبت نام در درگاه خدمات مالیاتی در ابتدا نسبت به ثبت نام اقدام نموده و پس از تخصیص نام کاربری و کلمه عبور با تکمیل اطلاعات درخواستی توسط سازمان امور مالیاتی کشور به سادگی دارای کد اقتصادی جدید خواهید شد.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در خصوص خدمات مالی و مالیاتی با مشاوران ما در ارتباط باشید…

کد اقتصادی جدید یا شماره اقتصادی جدید چه کاربردی دارد ؟

کد اقتصادی جدید همانند کد ملی برای شخص ضروری بوده و یک شخصیت حقوقی یا حقیقی بدون داشتن کئ اقتصادی دارای هویت نبوده و در معاملات و کلیه فعالیتهای اقتصادی نمیتواند شرکت کند . از موارد مهم استفاده کد اقتصادی ، درج آن در صورتحسابهای فروش و ثبت در سامانه معاملات فصلی بوده و همچنین در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ابزار شناسایی مودیان مالیاتی این کد خواهد بود.

به گفته دکتر منظور، دستورالعمل ترتیبات اجرایی مربوط به استفاده از شماره اقتصادی جدید، در راستای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و با توجه به ضرورت تخصیص و بهره برداری از شماره اقتصادی و با عنایت به ماده (۶) آئین نامه اجرایی تبصره (۳) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‏های مستقیم و ماده (۸) آیین نامه اجرایی ماده (۹۵) قانون مذکور، صورت گرفته است.

جهت مشاهده دستورالعمل و آیین نامه اجرایی فوق کلیک کنید

ما در مرکز مشاوره مالی روشنگران کاسپین از ابتدای فعالیت اقتصادی شما ، در کنارتان خواهیم بود تا از شروع با رعایت موارد قانونی و انجام تکالیف قانونی در مواعد مقرر ، متحمل هزین های اضافی و جرائم مالیاتی نشوید و با خیالی آسوده به فعالیت اقتصادی خود بپردازید .

فراموش نکنید مشاور مالیاتی در قزوین ضرورت کسب و کارهای استان است ،جهت مشاوره رایگان جهت امور مالیاتی کلیک کنید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *