مالیات بر کارت به کارت

مالیات بر کارت به کارت

مالیات انواع مختلفی دارد مثل مالیات بر در آمد ، مالیات بر ارث و…مالیات بر کارت به کارت یکی از انواع مالیات است که بحث داغ این روزهای بین فعالان اقتصادی می باشد. این مقاله به توضیح در این باره می پردازیم :

روزانه شاهد وضع قوانین جدید مالیاتی در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی در سطح کشور هستیم و اطلاع از این تغییرات و تصویب قوانین جدید و بخشنامه های جدید یک امر ضروری برای هر کسب و کار می باشد.

مالیات بر واریزی ها به حسابهای تجاری یکی از تصمیمات جدید سازمان امور مالیاتی بوده که در اطلاعیه مورخ 24/05/1401 به شرح ذیل در سایت اینتا مدیا به اطلاع عموم مردم رسانده شده است :

با عنایت به مفاد قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، بند (م) تبصره 12 قانون بودجه سال 1400 کل کشور و مواد 10 و 11 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان کلیه وجوه واریزی به حساب های بانکی تجاری از کلیه طرق از جمله درگاه های الکترونیکی پرداخت، دستگاه های کارتخوان، کارت به کارت، ساتنا، پایا و … به عنوان فروش تلقی شده و مبنای محاسبات مالیاتی قرار می گیرد.

بنابراین لازم است مودیان محترم مالیاتی به گونه ای اقدام نمایند که صرفا مبالغ ناشی از فعالیت های اقتصادی و تجاری به حساب های مذکور واریز شود. بدیهی است پایش سایر حساب های بانکی غیرتجاری نیز به صورت مستمر انجام شده و چنانچه مبالغی بابت فعالیت های تجاری (فروش) به آن حساب ها واریز شده  و در اظهارنامه های مالیاتی مودیان به عنوان درآمد ابراز نشود، به عنوان درآمد کتمان شده مشمول مالیات و جرایم غیر قابل بخشش خواهد شد.

اکنون در جهت شفافیت این موضوع پیش زمینه ای در این خصوص به عرض می رساند:

یکی از تصمیمات سازمان امور مالیاتی جداسازی حسابهای تجاری و شخصی از یکدیگر می باشد که در زمان مراجعه به پرونده مالیاتی شخص حقیقی یا حقوقی در قسمت معرفی حساب میبایست نسبت به معرفی حساب تجاری اقدام نمود.

 

حساب تجاری چیست؟

به هر حساب بانکی که دریافت و پرداخت مربوط به فعالیت شغلی و اقتصادی توسط آن حساب انجام شود حساب تجاری گفته میشود ، در این تفکیک کلیه حسابهای متعلق به اشخاص حقوقی (شرکتها) به صورت پیش فرض ، به عنوان حساب تجاری شناخته می شود ، ولی در خصوص اشخاص حقیقی فقط حسابهایی که توسط مودی به عنوان حساب تجاری در پرونده مالیاتی معرفی میشود به عنوان حساب تجاری شناخته میشود .

حساب غیر تجاری چیست ؟ آیا حساب غیر تجاری نیز مورد بررسی قرار میگیرد؟

هر حسابی که به عنوان حساب تجاری معرفی نشود حساب غیر تجاری می باشد، اما این بدین معنی نیست که حساب غیر تجاری مورد بررسی قرار نمیگیرد.

این مالیات زمانی شکل پر رنگ تری به خود گرفت که ، از ابتدای سال 1400 تمامی تراکنش های موجود با ابزار پرداخت ( دستگاه کارتخوان ، درگاه های پرداخت )  به عنوان فروش و درآمد مودیان در نظر گرفته شد ، از این رو برخی مودیان برای فرار مالیاتی و کتمان درآمد خود از پذیرش کارتخوان امتناع کردند و از مشتریان خواستند که وجه کالا یا خدمت خریداری شده را به صورت واریز به حساب ، کارت به کارت و سایر طرق بپردازند.

مالیات بر واریز به حساب های تجاری نیز تصمیم سازمان در مقابله با این اقدام برخی از مودیان بوده که هشدار این موضوع نیز صادر گردیده و از مودیان خواسته شده تا تمام اطلاعات کسب و کار خود را با شفافیت کامل در اظهارنامه مالیاتی خود ارائه نمایند.

پیش از این نیز در جهت آسودگی خیال مودیان در خصوص واریزی های به حساب که منبع غیر درآمدی داشته اند ، رئیس سازمان امور مالیاتی در مورخ 1401/03/02 طی نامه 200/11913/د اعلام نمودند اظهارات مودی در خصوص واریزی که منبع درآمدی نداشته در صورت اثبات و بررسی توسط واحد رسیدگی کننده به عنوان منبع مالیاتی شناخته نخواهد شد.

همانگونه که در اطلاعیه مهم سازمان امور مالیاتی نیز اشاره شده ، پایش و پالایش حسابهای غیر تجاری نیز در دستور کار سازمان قرار دارد و به صورت مستمر توسط موتور جستجوگر مورد بررسی قرار میگیرد، پس به تمامی مودیان مالیاتی توصیه اکید میشود که با ساماندهی حسابهای بانکی و ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر و اعلام تمامی تراکنش ها ، به صورت شفاف اطلاعات خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند تا ضمن بهره مندی از مشوق های قانونی و برخورداری از معافیت های موجود ، از تحمیل جرائم سنگین و غیر قابل بخشودگی نیز جلوگیری نمایند. طبق بیانیه جدید در سال 1403 سقف مشمولیت های مالیاتی تغییر پیدا خواهد کرد.

مالیات بر واریزی های حساب تجاری پیش از این در بین عموم مردم بحثی مبهم بوده و با صدور اطلاعیه سازمان امور مالیاتی پرده از این ابهام برداشته شد و مشخص گردید کارت به کارت ، ساتنا ، پایا و … راهی برای فرار مالیاتی نبوده و مودیان مالیاتی برای کتمان فروش و درآمد خود به سراغ این اقدام نروند.

برای مشاوره با ما در تماس باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *